· 

Blomsterängen

Blomsterängen är en kort, effektiv och rolig övning för att enkelt förklara agila krav. 

Det finns en del övningar som jag plockat på mig under åren och som jag ständigt återkommer till. Blomsterängen är en sån, en genialisk övning som på några få minuter skapar aha-upplevelser och alltid fungerar lika bra. Den fungerar bra som en tankeväckande introduktion i en generell agil utbildning, eller om ni ska prata om agila krav.

 

Övningen är från en bloggpost av David Barnholdt, Crisp, från 2009, där du också hittar de detaljerade instruktionerna. 

 

Deltagarna delas in i mindre grupper, med papper och färgade pennor. Grupperna får varsin kravspecifikation över en blomsteräng som ska ritas. Men grupperna har fått olika specifikationer som är skrivna på olika sätt, en öppen och en väldigt detaljerad. Grupperna får 1 minut på sig att uppfylla kraven och rita blomsterängen. Och resultatet blir exakt detsamma varje gång. Gruppen med den detaljerade specifikationen har gått vilse i detaljer och har ritat många delar men ingen äng. Gruppen med den öppna specifikationen har däremot en fin blomsteräng, dock utan en del detaljer. 

 

Här är resultatet från senaste gången jag körde övningen för ett gäng produktägare. Till vänster har vi den detaljerade specifikationen och till höger den öppna. 

 

 

 Utifrån övningen finns det mycket att reflektera kring. Huvudpoängen handlar förstås om vikten av att veta varför vi gör något och inte tappa fokus på målet. Det handlar om Output vs outcome, dvs vad händer när vi levererar enligt specifikation (=output) utan att skapa något egentligt värde (=outcome). Men man kan också prata om mycket annat, som bristen av feedback-loopar, dålig kommunikation, otydlig prioritering…

 

Vid ett tillfälle när jag körde övningen sa kunden som levererar standardsystem ”Den här övningen borde vi köra med alla våra nya kunder när vi skriver avtal, så de förstår vikten av att kommunicera och samarbeta och inte bara jobba utifrån detaljerade kravspecifikationer”.

Write a comment

Comments: 0