· 

Ordna en personlig konferens

 

En personlig konferens är helt enkelt en  konferens med dig själv. Det är ett tillfälle att reflektera över din vision, dina mål och dina åtaganden. Lever jag det liv jag vill? Vart är jag på väg? Ägnar jag mina dagar åt rätt saker?

Idén om att köra en personlig konferens fick jag från Produktivitetsbloggen och deras podcastavsnitt om just detta. Jag har haft ett system för produktivitet rätt länge men jag hade kommit fram till att det var dags att se över det och se vad jag vill förbättra. Och då passade det utmärkt att anordna en konferens för att se över att alla pusselbitar finns på plats. Jag utgick ifrån tipsen som Produktivitetsbloggen delade med sig av och gjorde sen min egen version av det. Upplägget bygger på David Allens metod GTD (Getting Things Done) och de olika perspektiven som används där. Att titta på livet utifrån olika nivåer - övergripande syfte, vision, mål, ansvarsområden, projekt och åtgärder. Fokus under min konferens var på de översta lagren, från syfte till ansvarsområden. De lägsta nivåerna är mina att-göra listor och de har jag redan rätt bra kontroll på.  

 

Min personliga konferens - så här gjorde jag

Jag tog ledigt en dag från mitt uppdrag. Jag jobbar 80% så det är hyfsat lätt att få utrymme till att göra annat som det här. Morgonen började med #agilecoffee, vi är en grupp som träffas varje torsdag för att utbyta erfarenheter kring agil utveckling, ledarskap, team och annat spännande. Det blev en fantastiskt inspirerande start. Efter att vi var klara så stannade jag kvar på fiket där vi var och så körde jag igång min konferens runt 9-tiden. 

 

1. Check-in 
Jag började med att komma i stämning. Vad förväntar jag mig av den här dagen? Vad har jag uppnått när dagen är slut? Jag tittade också igenom agendan som jag hade förberett innan så att den kändes relevant fortfarande.

 

 2. Ansvarsområden
Ansvarsområden är de områden som du har ansvar för i din vardag. Olika kategorier eller avdelningar i ditt personliga liv. Jag har implicit haft olika kategorier i mitt att-göra system, men nu tog jag mig tid att göra en mindmap över de områden som är viktiga för mig. Huvudgrenarna i min mindmap handlade om mitt företag, mitt uppdrag, min familj, mina fritidsintressen och min hälsa. Sen fyllde jag på med mer detaljer under varje kategori. Jag justerade mitt att-göra system så att kategorierna lätt återfinns i listor, foldrar mm. För mig var det en mix av Trello, Evernote och Dropbox som behövde synkas och uppdateras.

 

 3. Mål
Ett kliv upp från ansvarsområden finns mål. Jag hade definierat mål för 2016 tidigare så jag började med att gå igenom dom. Målen var rätt luddiga så övningen blev att göra dom åtminstone lite mer SMARTa. Jag kollade att det fanns en synk mellan ansvarsområden och mål. Jag kollade också att jag hade projekt/åtgärder i mina att-göra listor för att ta mig mot målen. Mål kan också vara på längre horisont, så jag provade att sätta några mål för 3-5 års sikt. Vad vill jag ha uppnått då? De här målen blev inte särskilt smarta, utan mer stora, håriga och djärva (BHAG). Precis som jag tycker långsiktiga mål ska vara, de ska inspirera, vägleda och utmana. Det var en väldigt nyttig övning, det var skönt att få ner en del i text som jag bara funderat på tidigare.

 

Nånstans mitt i den här övningen bytte jag lokal, fiket blev stökigt och jag behövde köpa huvudvärkstabletter, allt det här tänkandet tog på krafterna. Så jag gav mig av mot en hotell-lobby, köpte en kopp te och fortsatte med nästa steg. 

 

4. Vision
En vision ska kreativt och visuellt visa hur en vardag kommer se ut när målen är uppfyllda. Här valde jag att göra en övning som jag plockade från Jairek Robbins ”My ideal day”. Uppgiften är helt enkelt att visualisera den perfekta dagen. Hur ser din morgon ut? Var befinner du dig? Vilka är du tillsammans med? Hur fortsätter din dag? Vad gör du? Hur känns det? Utifrån den beskrivningen så djupdyker man i några frågor. Hur ser din hälsa ut? Ditt känsloläge? Dina relationer? Ditt jobb? Din ekonomi? Och slutligen, vad kan du börja göra redan idag för att komma närmare din perfekta dag? Jag har gjort övningen förut och jag tycker det är ett kraftfullt verktyg eftersom visionen blir så väldigt tydlig. En skön slutsats efter den här övningen var att gapet mellan min perfekta dag och mitt nuvarande liv inte är gigantiskt. Jag är helt klart på rätt väg, även om det behövs en del finslipning...

 

Efter visionen var det dags för lunch. Det hotellet jag valt hade en trevlig lunchbuffé så jag blev kvar där för lunch också. Det var bra med en paus för att fylla på energi och få lite distans till övningarna. Sen var det dags för den översta nivån.

 

5. Syfte och principer
Högst upp på GTD-trappan reflekterar man över sitt övergripande syfte med livet och vilka livsprinciper man vill leva efter. Det här är ju något som är rätt konstant över tiden, men som kan vara nyttigt att komma tillbaka till med jämna mellanrum. Jag har sen flera år tillbaka haft ett Mission statement som summerar mitt syfte och mina principer. Men nu tog jag tillfället till akt att utöka det med fler principer och lyfta upp ett tydligt syfte. 

6. Reflektion
Sista punkten blev en reflektion och summering där jag vandrade genom alla nivåer igen, den här gången uppifrån och ned. Hänger allt ihop? Finns det en tydlig linje från mitt syfte ner till mina att-göra punkter? Jag justerade några detaljer innan jag kände mig nöjd. Det blev också några nya att-göra punkter och idéer som hamnade på listorna. Till exempel kommer jag rita några bilder för att komplettera mina mål, min vision och mina principer för att göra dom ännu mer tydliga och lätta att komma ihåg. Som avslutning bestämde jag mig också för att skriva den här sammanfattningen, det blev ett bra sätt att riktigt smälta allt jag gjort under dagen. Jag har också bestämt att köra en konferens igen någon gång framåt oktober. 

En fantastiskt lyckad dag, runt 14-tiden kände jag mig nöjd och avslutade konferensdelen av dagen. Jag packade ihop från hotellet och tog en promenad för att rensa hjärnan efter det intensiva tankearbetet. 

 

Write a comment

Comments: 0